donderdag 1 maart 2012

Grill Restaurant Bistro "De Fles" (Hoorn, NH)

De Fles is een prachtig restaurant in Hoorn, Noord Holland. Ik en mijn partner eten hier graag en de bediening is geweldig. Bent u benieuwd naar onze ervaring met De Fles, lees dan snel verder!

Het restaurant
Het restaurant heet volledig: Grill Restaurant Bistro "de Fles", maar in de omgeving staat het restaurant vooral bekend als "De Fles". Bijzonder om te weten is dat het restaurant gevestigd is in het pand waar ooit Schermer Wijnkopers & Distillateur, één van de grootste wijnkenners en -verkopers van Hoorn en omstreken. Het pand, liggende aan de Kleine Noord, nummer 51, stamt uit het jaar 1728.

Dit zijn de volledige gegevens van Restaurant de Fles:
Kleine Noord 51
1621 JE Hoorn
Tel. 0229-27 85 70
Mob. nr. 06 229 221 44

Brand
Eind 2010 is er een grote brand geweest in De Fles, waarbij vooral de bovenverdieping veel brandschade had opgelopen. Na een paar maanden druk bezig te zijn geweest met opruimen en restaureren, is het restaurant in februari 2011 weer opengesteld voor gasten.

Keuken
De Fles staat bekend als een grill-restaurant, waar het eten bereidt wordt op een authentieke houtskoolgrill. De keuken is middenin het restaurant gevestigd, waardoor klanten kunnen zien waar hun eten bereid wordt. De meeste koks die er werkzaam zijn, voeren leuke shows op en maken - indien gewenst - een gezellig praatje met de klant.

Eén van de specialiteiten van De Fles, is het Wagyu vlees. Dit is vlees van het Wagyu-rund, een geweldig rund uit Japan. De koeien krijgen een unieke behandeling van massages met bier, vezelrijke voeding. Het resultaat is dat er erg veel spieren in het vlees zitten, wat het vlees een bijzonder malse en overheerlijke smaak geeft. Men betaalt hier wel extra voor, maar de kwaliteit van de maaltijd is er dan ook naar.

Mijn mening over het restaurant
Ik heb het restaurant twee jaar geleden leren kennen, toen ik in Hoorn kwam wonen. Het resultaat heeft mij erg verrast. Het restaurant zag er goed uit en het rook er heerlijk binnen. Maar het eten bleek nog lekkerder te zijn dan ik van tevoren had verwacht. Vooraf had ik al gehoord van het Wagyu vlees, dat zij veelvuldig gebruiken voor hun gerechten. Omdat ik dit nog nooit gegeten had, was ik hier erg benieuwd naar, en alle verwachtingen zijn overtroffen. De smaak van het vlees verschilt erg met dat van het 'gewone rund', in positieve zin.

Het eten
Het eten bij restaurant De Fles is erg goed. Het bord is goed gevuld, hierbij maakt het niet uit welk gerecht er gekozen is. Zelfs de grote eter heeft moeite om het gehele bord leeg te eten. Mede door het feit dat het eten bereid wordt in de keuken, midden in het restaurant, zorgen de heerlijke geuren en kookkunsten van de kok ervoor dat je niet kan wachten tot je bord op tafel staat.

De bediening
Over de bediening ben ik zeer tevreden. Er hangt een informele sfeer en de bediening maakt graag een praatje met de klant, als deze dat wenst. Vragen worden zo goed mogelijk beantwoord en als hij of zij het antwoord niet weet, wordt er navraag gedaan bij degene die daar meer over kan vertellen. Je hoeft niet lang te wachten tot er een ober naast je tafel staat, ondanks dat de zaak elke avond vol met klanten zit. Wanneer je je bestelling hebt opgegeven, staat deze ook zeer snel op tafel, zeker bij de drankjes.

De uitstraling
De uitstraling van het restaurant heeft bij mij een diepe indruk achter gelaten. Vanaf het eerste moment dat ik een stap over de drempel had gezet, heb ik het restaurant in mijn hart gesloten. Het pand hebben ze zoveel mogelijk in oude staat gelaten, er staan dus midden in het restaurant ook oude steunbalken, die nog stammen uit de tijd van de wijnhandelaar. Dit is omstreeks 1800 geweest. De vloeren zijn van hout en zijn waarschijnlijk al meer dan 200 jaar oud. Ook na de brand is er weinig veranderd in de zaak en alles hebben ze zoveel mogelijk gerestaureerd, om de oude look te behouden.

Conclusie
Ik ben zeer te spreken over De Fles en raad iedereen aan om hier te gaan eten. Na het eten loop ik vaak een rondje door het prachtige centrum van Hoorn, of ga op een bankje bij de oude haven zitten, wat op een steenworp afstand ligt. Ik geef dit restaurant het volgende cijfer: 9,5.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten